mapikonzult.hu | Hajrában a versenyképesség, fókuszban a HR szakma
16781
post-template-default,single,single-post,postid-16781,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Hajrában a versenyképesség, fókuszban a HR szakma

Az a cég, aki ma oktatásra költ, a jövőjére költ

  Napi szintű problémává vált a hazai vállalatok számára a szakképzett munkaerő felvétele, illetve már ott tartunk, hogy szakképzetlen munkaerőből is hiány van – hangzott el a Magyarok a Piacon Klub által szervezett versenyképességet górcső alá vevő rendezvény tegnapi nyitóbeszédében. Essősy Ákos, a MAPI Konzult Kft. üzletfejlesztési igazgatója, szerint a cégek számára a leghatékonyabb megoldás az lenne a fenti problémára, ha képesek lennének megváltoztatni a leendő és már meglévő munkavállalóikkal történő kapcsolatukat, és változtatnának a HR-rel (mint részleggel, stratégiával) szemben fennálló ódivatú nézeteiken is. Az EU-s versenyképességi mutatókat tekintve ma Magyarország 28-ból a 25. helyen áll, és a kilátásaink sem túl derűsek a következő öt évünkre nézve – mondta Essősy Zsombor, a Magyarok a Piacon Klub elnöke, az Axiál Kft-nél megrendezett Kihívások forgatagában: Béremelés kontra egyéb lehetőségek című rendezvényen. Csak a cégek vezetőin, hozzáállásukon és bátorságukon múlik az, hogy sikerül-e talpon maradniuk a következő években figyelembe véve, hogy a külföldi cégek nagy részének meg sem kottyan egy 30-40%-os béremelés, ha szakképzett munkaerő elcsábításáról van szó. Az elmúlt időszakban megváltozott a toborzási technika is, a fejvadász cégek egy része sokkal agresszívebben kommunikál és gyűjti össze az egy területen dolgozó kiemelkedő szakmunkások, vagy dolgozók adatait. Előfordul, hogy név szerint szólítják meg a gyárakban dolgozó nélkülözhetetlen szakembereket, és olyan béremelést ígérnek nekik, amit egy magyar tulajdonú vállalat nem kalkulál bele az éves bérpolitikájába, ami abban az esetben, ha már több dolgozó is el akar menni a cégtől azonnal felborul – emelte ki egy megoldandó problémaként Alter Róbertné, a Kunplast-Karsai Zrt. vezérigazgatója. Dr. Móré Attila, az Alpha Befektetési Holding Zrt. tulajdonosa szerint új verseny rajzolódik ki a piacon jelenleg, amiben a cégek a jól képzett és dolgozni akaró munkaerőért folytatják majd a harcot, és egy cég versenyképessége azon fog elsősorban múlni a következő évtizedben, hogy milyen embereket vesz fel, és azokat hogyan tartja meg. Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország ügyvezető partnere, kiemelte, hogy a mai felgyorsult világunkban sok minden változik, egy dolgot kivéve: az oktatást. Ez az egyik oka annak, hogy a cégek rá vannak szorulva arra, hogy képezzék a munkavállalóikat, sőt már a következő generációkat is. Ez nem feltétlenül baj, de rugalmasabb hozzáállást és másfajta HR politikát igényel a vezetők részéről. Molitórisz Károly, az Univer-Product Zrt. vezérigazgatója szerint a vállalati stratégiából kihagyhatatlan a munkáltatói márkaépítés (employer branding) és rugalmasnak kell lenni, amikor a munkavállalóról, mint emberről gondolkodunk.  

Elsősorban a szakmunkásoknál sokszor probléma az IQ, hiányzik a felelősségtudat, a problémamegoldó képesség, a rugalmasság, az emberközpontúság, a csapatban való együttműködés képessége. Ma az oktatásnak kellene a gazdaságunk egyik alappillérének lennie.

 
Röviden összefoglalva a kerekasztal beszélgetésen elhangzott vállalatok vezetőinek véleményét azt mondhatjuk, hogy….
  • …a jövő sikeres vezetője az lesz, akinél a szakmaiságot megelőzi az emberekkel való törődés igénye és képessége.
  • …meg kell nézni a cégeinket kívülről: mit látnak belőlünk, rólunk mások? kell változtatnunk?
  • …olyan küzdőtársakat (versenytársakat) kaptunk a ringbe, akikkel sokan nem vagyunk egy súlycsoportban. De vannak olyan eszközeink, amiket tudunk alkalmazni és addig alkalmazni is kell, amíg erre lehetőségünk van. Az áremelés partnereink felé csak akkor eszköz, ha már minden tartalékunk elfogyott.
  • …a HR az üzletpolitikában ma a legfontosabb tényező. Használni kell az erejét.
  • …nem szabad elfelejtenünk, hogy a mai digitalizált világban a munkavállalók közötti kommunikáció felgyorsult és semmi sem marad titokban.
  • …muszáj befektetni a munkavállalók oktatásába/képzésébe, és ki kell használni minden olyan lehetőséget, ami a vállalatok rendelkezésére áll ebben a kérdésben.
Share Button


A webhely szolgáltatásainak fenntartása, fejlesztése, valamint a felhasználói élmény fokozása érdekében ún. sütiket (cookie-kat) használ. A Webhely használatával Ön elfogadja az oldal sütikre vonatkozó összes aktuális irányelvét. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás