mapikonzult.hu | Személyre szabott motiváció a jövő kulcsa
16418
post-template-default,single,single-post,postid-16418,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Személyre szabott motiváció a jövő kulcsa

Hónapok óta kiemelt téma a szakmai fórumokon a szakképzett munkaerő hiánya. Az, hogy milyen megoldások születhetnek, ennek megoldására cégenként eltérő lehet. Abban egyetérteni látszanak a szakértők, hogy sokkal komolyabban kell venni a már meglévő munkaerő megtartását, ez ma már többféle kihívást is jelent a HR osztály számára. A tapasztalatok azt mutatják, hogy vidéken már azon is el kell gondolkodni, hogy a rossz munkaerőt megtartsák, az új munkaerő felvétele pedig kifejezetten nagy feladat manapság.

A MAPI Konzult Kft. szakmabeli előadói 2016.06.30-án tartott üzleti reggelijén arra keresték a választ, hogy hogyan lehet motiválni a MA munkavállalóit, és fejleszteni a céghez történő kötődésüket. Essősy Ákos, üzletfejlesztési igazgató, bevezetőjében a következő kép segítségével tette fel a kérdést: hol tartunk most ehhez képest?

motivacio

A régi érából származó motivációs célokra használt ppt slide jelentése: Vagy küzdesz, mint az oroszlán, vagy repülsz.

A téma aktualitása

Wágner-Varsányi Orsolya, a Naponta Kft. HR specialistája szerint Fejér megyében a HR kifejezetten nehéz helyzetben van, mert a cégek egymástól vadásszák le a munkavállalókat. Szerinte az egyetlen esély a munkahelyek számára az, hogy megtalálják azokat az eszközöket, amikkel valóban motiválni tudják munkatársaikat. Kis Ernő, a Metalconstruct Zrt igazgatója hozzátette, hogy Bács-Kiskun megyében ugyanezzel a helyzettel küzdenek a vállalatok. „Harc van amíg behozzuk őket, ha már bent vannak motiválni kell, segíteni hogy beilleszkedjen, és mindannyiunk örömére együtt dolgozzunk.”-mondta. Az igazgató szerint a helyzet súlyos. Úgy véli jövőre teljesen elfogy a munkaerő, a jó munkaerő pedig már annál hamarabb is. Jakobsen Petra, a Bonafarm Zrt. HR igazgatója megjegyezte, hogy tapasztalatai szerint eddig főként a szellemi munkaerővel volt gond, most a fizikaival is problémák vannak. A Picknél a fizikai dolgozók megtartása jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Véleménye szerint általánosságban nehezíti a helyzetet, hogy szakmailag jó, és vezetői képességekkel egyaránt rendelkező embert nehéz találni.  Madarász Katalin, az Avon HR-ese úgy fogalmazott: a téma náluk örökzöld, náluk a motiváció az egyetlen eszköz, amivel operálni tudnak.

A jövő a zenergetikus munkahelyeké lesz

Márton-Koczó Ildikó, coach, a jövőre való felkészülés jegyében megjegyezte, hogy 2020-ra várhatóan egy átlagos munkavállaló nagyjából 1,5 – 2 évet fog egy munkahelyen eltölteni, és nagyon valószínű hogy inkább projektekre, mint állásokra fogunk szerződni. Emma Sheppalát idézve szerinte a jól motiváló munkahely három alappillérre épít: inspiratív légkört teremt a munkavállalói számára; kedves, vagyis emberszámba veszi a dolgozóit; és fizikailag és mentálisan is (ön)gondoskodó. A lojalitással kapcsolatban idézett továbbá Chris Byers vezérigazgatótól, aki a következőket tanácsolja az Entrepreneur idei májusi számában:

  • Legyen 5*-os a HR csapatod;
  • A vállalatodhoz érkező munkatársak első benyomása átlagon felüli legyen;
  • Amit látnak később is legyen igaz;
  • Legyen a szervezetnek Kultúra-kódja;
  • Foglalkozz a kommunikációval és a tudatos bizalomépítéssel;
  • Mindenki számára legyen világos a szervezeten belüli növekedési lehetőség;

Emlékeztetett továbbá, hogy 2018-ra 5 generáció lesz egyszerre a piacon, emiatt nagyon aktív kommunikációra lesz szükség, ahhoz hogy a vállalat megtalálja a szinergiákat a munkavállalói között. Wágner-Varsányi Orsolya a témával kapcsolatban kifejtette, hogy szerinte a motiváció nem egyenlő a HR-rel, de az való igaz, hogy a motivációs lehetőségeket a HR-nek kell megtalálnia. Mindezt egyedileg, testre szabva kell megtenni, mintegy szegmentálva a motivációt. Abban a kérdésben az összes szakember egyetértett, hogy a belső motiváció lényeges eleme a kiválasztásnak, és olyan embert kell találni, akinek, úgymond, csillognak a szemei. Jakobsen Petra ezt kiegészítette azzal, hogy  a kutatások szerint a Csapat és a jó hangulat jelentősége és megtartó ereje egyre nő.. A vezetőket ki kell képezni arra, hogy jól kommunikáljanak a beosztottjaikkal. Sokat számít a vezetői odafigyelés, és ez a cégnek relatíve semmibe sem kerül. Madarász Katalin egyetértett azzal, hogy a vezetők képzése nagyon fontos. Az Avonnál  folyamatos kihívást jelent az állandó személyes jelenlét, hiszen egyre inkább online kommunikációs eszközöket használnak az egyre fiatalabb  munkavállalókkal történő kommunikációra.

 DSC_3092

A retorzió, mint motivációs eszköz

A szakértők egyetértettek abban, hogy a retorzió fogalmát jobban kell definiálni ahhoz, hogy figyelembe vehető legyen a motivációs eszköztár megalkotásánál. A visszajelzés mindenképpen fontos elem – a negatív visszajelzésnek is lehet pozitív jelentése. Madarász Katalin úgy fogalmazott, hogy a retorzió önmagában nem motivációs eszköz. Wágner-Varsányi Orsolya szerint ahhoz, hogy a retorzió elkerülhető legyen a vezetőnek következetesnek kell lennie. „A hibát vétő munkatársaknak segíteni kell a hibát kijavítani, hogy legközelebb se fordulhasson elő” – mondta.  

Vezetői motiváció fenntartása

Arra a kérdésre, hogy ki hogyan tartja fent saját belső motivációját a következő válaszok születtek: Jakobsen Petra úgy fogalmazott: „Engem így neveltek a szüleim.” Szerinte már gyerekkorban eldől, hogy lesz-e valakinek belső motivációja. Madarász Katalint számára az motiváló, ha mindig van valami újdonság, szereti, ha van fejlődési lehetőség egy cégnél. A munka és magánélet közötti egyensúly megtartása kiemelt terület az életében. Kis Ernő szerint a belső motiváltság nem lehet állandó, permanens, mint például a boldogság sem az. A jó kérdés az lenne, hogy amikor éppen a völgymenetben pöfög egy vezető azt hogyan tudja palástolni (kell-e palástolnia), és onnan hogyan – milyen gyorsan képes kijönni. Wágner-Varsányi Orsolya azt emelte ki, hogy ha az ember azt csinálja, amit szeret, akkor nem sok problémája akad a belső motivációjával.  

Robotika, automatizáció

Sokat hallani arról manapság, hogy az emberi munkaerőt néhány éven belül felváltja annak az automatizált, robotizált megfelelője. Az előadók szerint ezt a képet nem lehet nagyon feketén, vagy nagyon fehéren látni. Egyrészt azért, mert a szakképzett munkaerő hiánya arra kényszeríti a cégeket, hogy automatizáljanak – egyszerűen nincs más választásuk, ha termelni szeretnének. Kis Ernő szerint a „csinálás” része a termelésnek lehet robotizált a jövőben, de az előkészítés része mindenképpen humán munkaerőt igényel. A nagy kérdés az, hogy az ehhez szükséges szakképzési rendszer magához tér-e időben. Jakobsen Petra szerint ezek az új technológiák jelenleg nagyon költségesek, csak nagyon nagy volumenű termelés esetén tudja egy cég kigazdálkodni az árát. Ez valószínűleg egy darabig ellensúlyozni fogja a munkaerő kérdését. DSC_3128  

A motiváció esszenciája

Összefoglalásként a HR szakértők a következő kulcsszavakkal fogalmazták meg a motivációs eszköztár 21. századi tartalmát:
  • figyelem;
  • empátia;
  • személyre szabás;
  • folyamatos mérésekkel történő ellenőrzés, kutatás;
  • szegmentálás;
  • következetesség;
  • humánus hozzáállás;
 

Az előadóinkról kicsit bővebben

  Wágner-Varsányi Orsolya Wágner-Varsányi Orsolya vagyok, 14 éve dolgozom HR területen, több magyar közép-és nagyvállalat HR vezetője/ igazgatója voltam, többek között építőipari, FMCG, autóipari és képzési területeken. Az elmúlt 4 évben főként HR tanácsadóként tevékenykedem, szakmai tudásommal támogatok számos cég ügyvezetőjét, tulajdonosát. Az elmúlt 14 évben részese lehettem Magyarországon a HR szakmának a kialakulásában, fontossá válásában, kiteljesedésében és átalakulásában.  Azt gondolom az emberi kapcsolatok és a kommunikáció az alapmozgató rugója minden cégnek, a HR ennek kialakításában és működtetésében stratégiai szerepet tölt be. Utóbbit egyre több cégvezető ismeri fel és kezeli a humánerőforrást kiemelkedően fontos területnek. A Naponta Kft.-nek, Cerbona termékek gyártójának több mint 2 éve dolgozom, HR specialistaként/ tanácsadóként. A cég nagyon dinamikus fejlődésen megy keresztül, mind termékfejlesztésben, technológiai fejlődésben és export értékesítés növekedésben. Amikor elkezdtem a munkát, a HR „egy szükséges terület volt”, azonban a cég életében mára az egyik stratégiai területté vált. Munkám mellett 2 gyönyörű kislány édesanyja vagyok, akik „HR-esek” szeretnének lenni, mert látják rajtam, hogy szeretem, amit csinálok és emberekkel foglalkozhatok. Nagyon szeretek sportolni, utazni és családommal élménydús programokon részt venni.   Kis Ernő Kis Ernő vagyok, a MC-t 2011 áprilisától vezetem, mint vezérigazgató. Közel 30 éves vezető tapasztalattal rendelkezem (ebből 25 év felsővezetői területen: gazdasági igazgató/vezérigazgató/ügyvezető). Alapvetően az alumínium iparban dolgoztam de volt két „kitérőm” a logisztikai és kereskedelmi szegmensben is. Végzettségeim: Mérnök és közgazdász diplomával rendelkezem. Speciális tudás: Reorganizáció, kontrolling. Mire vagyok/vagyunk büszkék? Az előző tulajdonosi kör (Holding) felszámolási helyzetéből (két felszámoló és két bank) ki tudtam emelni az MC-t. Konszolidálni tudtuk a Holding időszakából a társaságra szállt holdingos kötelezettségeket. A régebben több éve veszteséges céget nyereségessé tudtuk tenni úgy, hogy közben nagyon komoly presszió alatt voltunk közel három évig (Lsd. Holding Fa., Banki követelések a Holding helyetti jótállásból eredően). Ennek ellenére eközben – végy éppen ezért – sikerült egy olyan csapatot összekovácsolni, amely a jövőbeni további fejlődés letéteményese lehet. Motiváció? Ahány ember annyi féle megoldás. Nincs két egyforma ember, nincs két azonos megoldás, jól bevált gyakorlat. Egyik tényezőt sem lehet patika mérlegen kimérni. A motiváció egyrészt talán a legfontosabb dolog egy vezető munkájában és egyben a legkomplexebb is. Végső soron minden teljesítmény az emberi tényezőn múlik, hogy az emberből mit lehet „kihozni” az a vezető legnagyobb felelősége és talán a legnehezebb feladata. Ha az ember el tud vonatkoztatni a napi nehézségektől, akkor talán a legszebb is egyben.   Jakobsen Petra Jakobsen Petra vagyok, közgazdaság, pszichológia és coaching végzettségeim mellett HR vezetőként tevékenykedek több, mint 20 éve. Karrieremben olyan cégek szerepelnek, mint a PepsiCo, a Digital Equipment (ma HP), a Citibank és a General Electric (utóbbinál 13 évet töltöttem európai HR vezetői pozíciókban). Jelenleg a Bonafarm cégcsoport 8 tagvállalatának a HR igazgatója vagyok. Ezek között olyan nevek találhatóak meg, mint a Pick Szeged Zrt, a Sole-Mizo Zrt, a Csányi Pincészet Kft. vagy a Bonafarm-Bábolna Kft. Hitvallásom, hogy a HR-nek folyamatosan haladnia kell a korral, nem csak modern HR ismeretek, mint például a coaching, hanem az új HR eszközök és technikák alkalmazása tekintetében is, mint pl. a gamification vagy a közösségi halók aktív használata. Magánéletemben két gyermek (11 és 13 évesek) édesanyja vagyok, és szemész orvos férjemnek boldog párja immár 20 éve.   Madarász Katalin Madarász Katalin vagyok, az Avon Pannonia régiójának Sales Training & Development Managere. Négy országban több ezer értékesítő és vezető munkáját támogatom csapatommal együtt. A folyamatos képzés, fejlesztés a mai gyorsan változó világban kulcsfontosságú és motiváció nélkül elképzelhetetlen. Nálunk semmi nem kötelező! Az értékesítésben tevékenykedők zöme nem alkalmazott, így a „korbács” (szerencsére) nem jöhet számításba, a cukorral okosan kell gazdálkodnunk. Marad a motiváció, a személyes példamutatás, a jó kapcsolatok kialakítása. 20 éve dolgozom az Avonnál. Amikor kezdtem nem volt számítógépem. Ma már elképzelni sem tudom, hogyan léteznék technikai eszközök, az online lehetőségek nélkül. Megtanultam, hogy mennyire fontos a folyamatos megújulás. Hiszek az önfejlesztés, a belső motiváció fontosságában, amit magam is gyakorlok és igyekszem ezt a szemléletet átadni munkatársaimnak is. Ebben nagyon sokat segít a coaching, amit vezetőként és coachként is használok. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a munkám a hobbim. Sokat dolgozom, tanulok, de mára sikerült kialakítanom egyfajta egyensúlyt a munkám és a magánéletem között.  

A rendezvényen készült fotókat itt tekintheti meg:

Share Button


A webhely szolgáltatásainak fenntartása, fejlesztése, valamint a felhasználói élmény fokozása érdekében ún. sütiket (cookie-kat) használ. A Webhely használatával Ön elfogadja az oldal sütikre vonatkozó összes aktuális irányelvét. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás